Grafisk Profil
Din grafiska profil skapar igenkänning och förenklar arbetet
Den grafiska profilen eller manualen hjälper inte bara konsumenten att känna igen ditt varumärke i olika kanaler genom att konsekvent kommunicera med utvalda färger, typsnitt och logo. Den hjälper dessutom underleverantörer att lätt skapa ett korrekt underlag för annonser, broderier, skyltar eller vad man nu önskar ta fram. Avsändaren ska vara tydlig.
En genomarbetad profilering hjälper till att bygga ett starkt varumärke, vilket i sin tur leder till ökad omsättning. Den inger även trygghet och professionalism oavsett om du arbetar genom exempelvis direktförsäljning eller B2B. Kanske är ditt företag nystartat eller så finns en befintlig manual som behöver en ”uppfräschning”.
I din grafiska profil bör följande delar ingå:
Logotypen bör symbolisera ditt företags värderingar och gärna visualisera inom vilken bransch företaget är verksamt. Eller så arbetar man kanske med initialer och lägger mer vikt på typografin.
Färger signalerar ett budskap och det är viktigt att man känner att man har träffat rätt. Oftast har man en eller två huvudfärger tillsammans några accentfärger. Dessutom är det av vikt att korrekta färgangivelser finns med för både digitala och tryckta media.
Det är viktigt att ditt skrivna ordet är tydligt så vikten här är väl att hitta ett eller ett par typsnitt som fungerar väl tillsammans och lätt för mottagarens öga. Ofta bör man även hitta ett digitalt alternativ.
En bild säger mer än 1000 ord som bekant och det är bra med en egen bildbank oavsett om du fotar själv eller köper bilder. I den grafiska profilen kan man med några exempel visa hur tonaliteten bäst förmedlar ditt företags värderingar.
Vill man arbeta med ett naivt uttryck eller mer med strikta staplar och diagram? Symboler är alltid bra att använda för att förtydliga ett budskap på ett enkelt sätt.
Ibland så underlättar egen produktion av exempelvis inlägg på sociala medier om man har färdiga mallar att tillgå.

Det här en kort sammanfattning av ankidesign.se´s grafiska profil.
Hur går det till att beställa en grafisk profil?
Steg ett är att fylla i en offertförfrågan där du svarar på några frågor gällande ditt företag, affärsidé och målsättningar. Vilka är dina värdeord? Vilka är dina kunder? osv. Därefter tar vi ett möte och går igenom allt lite djupare.
Behöver du en komplett grafisk profil eller bara hjälp med en logotyp? Allt skräddarsys efter dina önskemål. Din grafiska profil kommer att levereras som ett digitalt häfte samt med kompletterande filer.
LOGOTYP
Bifogas i filformaten AI (vektoriserad logo), eps och jpg (högupplöst + i mindre format anpassad för digital media)
FÄRGER
Utförligt färgschema med basfärger och accentfärger - i CMYK, RGB samt Hexagon.
TYPSNITT
Ett eller flera typsnitt för rubriker, brödtext mm. Tjocklek (narrow/regular/bold etc)
BILDTONALITET
Ett kollage av bilder presenteras för att skapa ett uttryck och stämning som baseras på ditt företags värderingar.
ILLUSTRATIONER & INFOGRAFIK
Exempel på ett grafiskt uttryck för ditt företag.
MALLAR
För sociala medier eller andra medier - enligt ditt önskemål.