Sociala medier
CONTENT & ANNONSERING
CONTENT MARKETING i sociala medier
Content, eller innehåll som vi säger på svenska är ett enkelt och viktigt sätt att bygga varumärke och lära känna sin kundgrupp och skaffa följare i sociala medier. En möjlighet att testa innehåll och budskap utan att det kostar någonting. Ta vara på den möjligheten. ankidesign.se fokuserar på Facebook och Instagram men givetvis finns det fler kanaler för dig att utforska. Genom Meta Business Suite så ser man genast resultat för olika inlägg och kampanjer.
Content i sociala medier kan ju egentligen vara vad som helst som rör ditt företag och som kan skapa intresse av något slag. Blev ett inlägg extra bra så kan du numera välja att marknadsföra det. Alltså skapa en annons av ditt organiska innehåll utan att det var en planerad kampanj.
Att visa cundcase och exempel på din tjänst/vara som hjälper andra konsumenter/företag är mycket bra och skapar intresse och nyfikenhet kring ditt företag. Olika aktiviteter som tävlingar, undersökningar eller gratis tips genererar likes och nedladdningar. Det är också viktigt att du svarar på frågor och kommentarer som kommer i samband med publicering.
SOCIALA MEDIER

På Instagram Stories kan man annonsera med både rörligt material och stillbild. Viktigt med rätt format för bästa genomslag som Lägenhetsbyte.se har använt sig av här med en tydlig ”Call to action” – Registrera dig!

Postorderföretaget Linnea Hemma erbjuder sina följare möjligheten att vinna någonting av värde genom att starta en tävling i ett organiskt inlägg på sociala medier.

Möbel och inredningsföretaget Eichholtz använder sig av en stilren bild i flödet med länk till deras e-handel.
ANNONSERING i sociala medier
Du måste vara där dina kunder är. Första steget är att identifiera din målgrupp, vem är mottagaren? I Facebook/Instagram skapar man en eller flera målgrupper baserade på geografi, yrke, bransch, ålder, intressen och en massa andra parametrar. Det är viktigt att rätt målgrupp klickar på ditt inlägg och genererar resultat.
Att annonsera i sociala medier är inte särskilt dyrt. Du bestämmer hur ofta och för hur mycket du vill annonsera för och du blir aldrig överdebiterad. Det finns en rad olika typer av annonser som du kan skapa med bilder och filmer som ger bäst resultat. Budskapet måste gå fram direkt och givetvis måste en Call to action (CTA) finnas där. “Beställ nu”, “Läs mer” eller “Kontakta oss” med länkar till hemsida, formulär eller landningssida.
Gör en plan för annonsering i Sociala Medier, man får testa sig fram i starten mäta och se vad som fungerade bäst, möjlighet till A/B-tester finns. Genom Facebook pixeln så talar webbsidan och Meta Business Suite med varandra och det är superviktigt. Besökarna på din hemsida kommer genom pixeln att se dina annonser.
När du publicerar en kampanj i Facebook och Instagram kommer bild/filmmaterialet visa olika beroende på var i dessa kanaler det visa. Det finns vissa begränsningar angående storlek på bilder, antal bilder och längd av video mm. Därför kan det vara en idé att dela upp kampanjen i flera delar för bästa resultat. Stories och Reels visas till exempel i ett stående format 9:16 som täcker hela ytan medans annonserna flödet så är rekommendationen för bild 1:1 samt för video 4:5.
Kom igång med Sociala Medier
STARTER KIT Sociala Medier
- Analys av befintliga kanaler
- Konkurrentanalys
- Skapa konto på Facebook & Instagram / Meta Business Suite
- Verifiera domän
- Uppsättning Facebook Pixel
- Starta annonskonto*
- Skapande av målgrupp
- FÖRSTA KAMPANJEN
- FÖRSTA RESULTATRAPPORTEN
*=för att annonseringen ska fungera måste ett giltigt kreditkort kopplas till tjänsten (OBS! Man anger en en låst budget per dag som EJ kan övertrasseras)
Pris 4 900 kr
Abonnera på ANNONSKAMPANJER:
- Budget & längd
- Copy + hashtags
- Fotografering och/eller val av bild
- Retusch & friläggning
- Layout
- Format för flera plattformar
- Detaljerad RESULTATRAPPORT
4 st/ månad, 9900 kr, ex moms
2 st/ månad, 5900 kr, ex moms
OBS! Videoannons INGÅR EJ i abonnemanget. Offert lämnas vid intresse.